L’ espelta

ESPIGues_Espelta

Una mica d’història

L’origen de l’espelta es situa fa 7000 anys a l’Iran. Hi han referències del seu cultiu també a l’Antic Egipte e inclús a la Xina.

Va entrar a Europa pels Balcans i a l’Edat Mitjana va ser el principal cereal per l’elaboració de pa de la gent rica, quedant  el sègol  per la gent més pobre.

Va ser al segle XIX quan va començar a deixar-se de conrear l’espelta degut a que la clofolla que protegeix el gra és dura i això fa que se l’hagi de treure abans de moldre el cereal. També va influir el baix rendiment productiu a l’hora de ser cultivada.

A l’actualitat creix a zones muntanyoses d’Europa en països com Espanya(aquí a Catalunya), Àustria, Suïssa i Alemanya.  El seu cultiu aguanta molt bé el fred i la manca d’aigua, s’adapta molt bé a climes adversos i terrenys poc adequats per altres cereals, a més te una elevada resistència a plagues i enfermetats que evita el ús de pesticides  per la qual cosa és un cereal ideal per el cultiu ecològic.

Beneficis nutricionals de l’ espelta

ESPIGA_Espelta

L’espelta és un cereal altament energètic ja que els seus nutrients principals són els carbohidrats encara que aporta menys calories que la farina clàssica de blat, però destaca sobretot  pel seu  alt contingut en proteïnes d’elevat valor biològic amb  aminoàcids com la lisina, escassa en altres cereals. És també una estupenda font de minerals i vitamines sobretot del grup B.

La seva farina te un gust lleugerament dolç  con un regust que recorda a les anous, és més soluble en aigua, més fàcil de digerir que la farina de blat i encara que més pobre en gluten que altres blats panificables, segueix tenint gluten, per la qual cosa és un cereal que no han de consumir  els celíacs.

Encara que sí que s’ha observat que persones que deixen de prendre aliments que contenen blat i es passen a l’espelta noten milloria en el cas de problemes de salut que patien sense una explicació aparent, per la qual cosa s’està introduint com una alternativa tant  en aquelles persones que volen variar els cereals que consumeixen escollint opcions més saludables, com a nivell mèdic i nutricional en dietes i determinades alteracions.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s